Kirkonkylän ja Hiidenvainion koulujen lukuvuositiedote 2024-2025
Lukuvuositiedote 2024-2025
syyslukukausi |
8.8.2024 – 20.12.2024 |
kevätlukukausi |
7.1.2025 – 31.5.2025 |
syysloma |
14.- 20.10.2024 (vko 42) |
joululoma |
21.12.2024 – 6.1.2025 |
hiihto/talviloma (viikko 8) |
17.2.2025 – 23.2.2025 |
koulu päättyy (viikon 22 lauantai) |
31.5.2025 |
KOULUN TUNTIEN AIKATAULU
Kirkonkylän koulu Hiidenvainion koulu
8.15- 9.00 1. oppitunti 8.15 - 9.00
9.00 - 9.45 2. oppitunti 9.00 - 9.45
10.15 - 12.15 3-4. oppitunti 10.15 - 12.15
10.35 - 12.00 ruokasali auki 10.40 - 11.20
12.30 - 13.15 5. oppitunti 12.30-13.15
13.30 - 14.15 6. oppitunti
14.30 - 15.15 7. oppitunti
YLEISESTI
Jokaisella on oikeus tuntea itsensä henkisesti ja fyysisesti turvatuksi. Koulussa ei sallita kiusaamista eikä henkistä tai fyysistä väkivaltaa (KiVa Koulu –ohjelma käytössä). Kiusaamisesta on heti ilmoitettava opettajalle tai koulun muulle henkilökunnalle. Käyttäydy kohteliaasti ja käytä asiallista kieltä. Hyviin käytöstapoihin kuuluvat tervehtiminen, toivotukset, kiitokset ja anteeksipyynnöt. Kohtele ja ohjaa kouluun tulevia vieraita ystävällisesti. Kannusta, auta ja kehu toisia ihmisiä. Jokainen edistää omalla toiminnallaan muiden turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Pukeudu asiallisesti sää huomioiden. Sisällä ei käytetä päähinettä. Jätä päällysvaatteet ja kengät siististi naulakkotiloihin oppituntien ajaksi. Noudata kaikessa koulun henkilökunnan antamia ohjeita. Polkupyörät, potkulaudat ja muut sähköllä toimivat kulkuvälineet säilytetään koulun alueella niille varatuilla paikoilla.
Saavu oppitunneille ajoissa kaikki opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät asianmukaisesti suoritettuina. Opiskele tunneilla aktiivisesti, äläkä häiritse oppitunnin työrauhaa turhalla puheella tai muulla toiminnalla. Jokaisella on oikeus häiriöttömään työskentelyyn: oppilailla oppimiseen, opettajalla opettamiseen ja muulla henkilöstöllä työnsä tekemiseen. Noudata opettajasi ohjeita ja pyri säilyttämään luokassa hyvä opiskeluilmapiiri.
Koulupäivän kaksi viimeistä tuntia voidaan pitää yhteen ilman välituntia välissä. Tästä pitää huoltajia tiedottaa wilma-viestillä.
Kotitehtävien tekemisestä
Oppilas
Oppilaan velvollisuutena on suorittaa hänelle annetut tehtävät tunnollisesti ja huolellisesti. Hänen tulee suoriutua kotitehtävistään pääsääntöisesti itsenäisesti. Jos kotitehtävät ovat liian vaikeita eli oppilas ei osaa tehtäviä itse tai tehtävät on toistuvasti tehty virheellisesti, oppilaan tulee kertoa yhdessä huoltajan kanssa asiasta opettajalle ja pyytää tukea oppimiseen. Jos läksyt unohtuvat säännöllisesti, oppilaan tulee yhdessä huoltajan ja opettajan kanssa pohtia eri tapoja merkitä läksyt ja muistaa ne.
Huoltaja
Huoltajan kuuluu järjestää lapselle rauhallinen läksyjentekopaikka. Hänen tulee kannustaa läksyjen tekemiseen silloin kun oppilaan vireystila on hyvä. Huoltajan tulee varmistaa, että kotitehtävät on tehty. Huoltajan velvollisuus on ilmoittaa läksyt antaneelle opettajalle, mikäli kotitehtävien tekemisessä ilmenee vaikeuksia. Huoltaja voi silloin tällöin neuvoa oppilasta, mutta jatkuvasta neuvontatarpeesta tulee välittää tieto opettajalle.
Perusopetuslaki 36 §
”Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan tehtäviään”.
TEEN VÄLITUNNISTA MUKAVAN TAUON
Siirry reippaasti välitunnille sovittuja kulkureittejä pitkin. Muista säänmukainen pukeutuminen. Roskaaminen ja ympäristön tuhoaminen ei kuulu välituntien toimintaan. Välitunnin voi viettää sisällä vain opettajan luvalla. Pysy koulun välituntialueella ja käytä pihalaitteita asianmukaisesti. Kivien ja lumipallojen tms. heittely on kielletty. Koulun kiinteistön vahingoittaminen aiheuttaa korvausvelvollisuuden.
RUOKAILEN RAUHALLISESTI JA SIISTISTI
Käyttäydy ruokailussa asiallisesti. Noudata hyviä ja rauhallisia ruokailutapoja ruokaa arvostaen. Keskustele hillitysti ja vain omassa pöydässäsi ruokailevien kanssa äläkä jätä sotkua jälkeesi.
LÄKSYJEN LUKU JA NUKKUMAANMENO
Ensin työ ja sitten huvi. Paras hetki läksyjen lukuun on heti koulupäivän jälkeen. Säännöllinen unirytmi ja riittävä yöunen määrä takaavat oppilaalle hyvän vireystilan koulussa. Väsymyksen takia koululaisen oppimissuoritukset voivat heikentyä. Univelkaisen lapsen ja nuoren keskittymiskyky on usein tavallista huonompi ja hän voi olla ärtynyt ja kärsiä päänsärystä.
On tärkeää, että vanhemmat huolehtivat siitä, että koululainen menee ajoissa nukkumaan. Alaluokilla lapsen unentarve on keskimäärin 10 tuntia. Murrosikäinen tarvitsee unta 8-9 tuntia. Joskus unensaanti voi olla vaikeaa, mutta esim. liikunta alkuillasta ja ulkoilu voivat helpottaa nukahtamista.
Myöhäiseen nukkumaanmenoon voivat olla syynä monet koululaisen elämään liittyvät asiat: runsas läksyjen määrä, harrastusten paljous, TV:n ja videoiden katselu, tietokoneella pelaaminen ja muu vapaa-aika. Vanhempien tehtävänä on rytmittää lapsen aikataulua sopivaksi, jos uhkana on liian vähäinen nukkuminen. Jotkut toimintatavat voivat vaikeuttaa nukahtamista. Liian intensiiviset pelit ja elokuvat ennen nukkumaanmenoa voivat olla tällaisia. Muutenkin aikuisen on hyvä seurata, mitä lapsi katsoo televisiosta ja millaisia pelejä pelataan tietokoneella. Pienen lapsen voi välillä olla vaikeaa erottaa todellisuutta ja fantasiaa toisistaan. Liian rajut elämykset voivat aiheuttaa levottomuutta ja ahdistusta. Tarpeeksi pitkä ja levollinen yöuni antaa voimia oppimiseen koulussa.
OPPIKIRJAT JA KOULUTARVIKKEET
Oppikirjat ja koulutarvikkeet annetaan oppilaiden käyttöön maksutta. Menestyksellisen opiskelun kannalta on tärkeää, että oppilas pitää oppikirjansa siisteinä ja totuttautuu kirjoittamaan työkirjoihin ja vihkoihinsa selvästi luettavaa käsialaa. Oppilaat käyttävät yleensä samaa oppikirjaa useina vuosina peräkkäin.
KUVATAIDE- JA KÄSITYÖTUNNIT
Kuvataide- ja käsityön tunneilla on toisinaan sottaavia välineitä tai materiaaleja, joten huonommat vaatteet ovat silloin paikallaan. Oppilas voi myös tuoda "sottupäivän" varalle pussissa huonot, vaikka jo vähän rikkinäiset ja kauhtuneet paidan ja housut.
Käsityötunneilla teknisen työn luokassa on takkeja, joita voi käyttää suojana projektiluontoisissa tilanteissa.
OPPILAAN YKSITYISOMAISUUDEN TURVA KOULUSSA
Koulu pyrkii kaikin käytettävissä olevin voimavaroin turvaamaan oppilaidensa koulunkäynnin edellyttämän yksityisomaisuuden.
Paloturvallisuus ym. määräykset kuitenkin edellyttävät esteetöntä poistumismahdollisuutta koulurakennuksesta. Näin myös koulun ulkopuolisilla henkilöillä on valvonnasta huolimatta mahdollisuus vierailla talossa epärehellisessäkin tarkoituksessa. Koulussa ei pystytä täysin sulkemaan pois varkauksien mahdollisuutta.
Koululla ei ole mahdollisuutta eikä velvollisuutta korvata oppilailta varastettua omaisuutta. Tämä koskee myös tuntityöskentelyn ulkopuolella tapahtunutta omaisuuden särkymistä. Tällaiset vahingot oppilas on itse velvollinen korvaamaan.
Normaaleina koulupäivinä rahaa eikä muuta arvokasta pidä tuoda kouluun.
KÄNNYKÄN KÄYTTÖ KOULUSSA
Oppilaat:
Opettajat:
VAKUUTUKSET
Koulu on vakuuttanut oppilaat tapaturman varalta kouluaikana koulumatkat mukaan luettuna. Koulumatka tarkoittaa suorinta tietä koulusta kotiin (esim. kaverin luona käynti katkaisee koulumatkan). Vakuutus koskee kaikkea koulun toimintaa: opintoretkiä, tutustumiskäyntejä yms.
Tapaturman sattuessa kerrotaan siitä välittömästi paikalla olevalle opettajalle. Sen lisäksi on tehtävä tapaturmailmoitus viipymättä. Sen tekee opettaja wilma-kaavakkeella.
Koulumatkojen turvallisuus
Koulumatkoilla ja kouluaikana tapahtuvilla retkillä käytämme kypärää.
Kypärää halvempaa henkivakuutusta on vaikea löytää! Koulupäivän jälkeen on viipymättä lähdettävä kotiin. Huoltajien vastuulla on, jos oppilas tulee turhan aikaisin aamulla koulun tontille tai jää sinne oppituntien jälkeen pelailemaan tai muuten oleilemaan.
POISSAOLOT
Poissaoloista on ilmoitettava mahdollisimman pian opettajille Wilman avulla. Etukäteen tiedossa olevaan poissaoloon tulee anoa koulusta lupa. Loma-anomus tehdään wilmassa.
Pääsääntöisesti toivotaan, että perheen yhteiset lomat pyrittäisiin sijoittamaan koulujen loma-aikoihin. Huoltaja on vastuussa oppilaan opinnoista loman aikana. Jos oppilas sairauden tai lomamatkan vuoksi on pois koulusta, tulee hänen omatoimisesti ottaa selville läksyt ja tehtävät.
OPPILASHUOLTO
1. YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTO
2. YKSILÖKOHTAINEN OPPILASHUOLTO
Oppimisen kolmiportainen tuki
Jokainen oppilas on oikeutettu riittävään tukeen oppimisen ja hyvinvoinnin turvaamiseksi, tuen tarve voi vaihdella tilapäisestä jatkuvaan, vähäisestä vahvempaan tai yhden tukimuodon tarpeesta useamman tukimuodon tarpeeseen.
Yleisen tuen muotona koulu käyttää erityisesti tukiopetusta, sen lisäksi voidaan käyttää myös oppimissuunnitelmaa, osa-aikaista erityisopetusta tai avustajan työpanosta keinoina vastata opetusryhmän tai yksittäisten oppilaiden tuen tarpeisiin. Mikäli ei yleinen tuki riitä, tehdään tuen tarpeen kartoittamiseksi pedagoginen arvio, jonka pohjalta moniammatillisessa pedagogisessa tiimissä päätetään, siirtyykö oppilas tehostetun tuen piiriin. Tällöin hänelle tulee laatia oppimissuunnitelma, johon tukitoimet on kirjattu.
Mikäli tehostetun tuen tukitoimet eivät ole riittävät, laaditaan pedagoginen selvitys tuen tarpeesta erityisopettajan toimesta. Selvityksen perusteella päätetään joko jatkaa tehostettua tukea tai siirtää oppilas erityisen tuen oppilaaksi. Tämä edellyttää hallinnollista päätöstä, joka on kuitenkin määräaikainen. Erityisen tuen oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).
Lisätietoja löydät kunnan opetussuunnitelmasta, jonka löydät kunnan nettisivuilta.
Kouluateria antaa energiaa opiskeluun
Kouluaterian tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kasvua ja terveyttä sekä auttaa jaksamaan koulupäivän aherruksessa.
Usein kouluruoka on kasvavan lapsen ja nuoren pääateria. Sen pitäisi kattaa noin kolmannes päivän energian ja ravinnon tarpeesta. Mikäli oppilas kokoaa ateriansa kovin niukasti/yksipuolisesti tai jättää aterian kokonaan syömättä, päivittäinen energiansaanti jää liian vähäiseksi. Kouluateria on tasapainoinen ja monipuolinen silloin, kun noudatetaan ns. lautasmallia, jolloin noin puolet annoksesta on salaattia ja kasviksia, neljäsosa annoksesta muodostuu peruna/makaroni/riisi-lisäkkeestä ja vajaa neljäsosa on lihaa/kalaa/kanaa. Lasillinen maitoa tai piimää sekä leipä levitteineen täydentää aterian.
Riittävä aamupala kotona sekä monipuolinen lounas koulussa antavat puhtia päivän toimintoihin. Kouluruokailu ei ole pelkkää syömistä. Se tarjoaa rentouttavan hetken koulupäivän lomassa. Se on myös opetustilanne: opitaan toisten huomioon ottamista ja käytöstapoja sekä laajennetaan ruokailutottumuksia.
KOULULIIKUNTA
Tietoa koululiikunnasta
Koululiikunnan päämääränä on vaikuttaa myönteisesti oppilaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toimintakykyyn ja hyvinvointiin sekä ohjata oppilasta ymmärtämään liikunnan terveydellinen merkitys. Liikunnanopetus tarjoaa oppilaalle sellaisia taitoja, tietoja ja kokemuksia, joiden pohjalta on mahdollista omaksua liikunnallinen ja terveyttä edistävä aktiivinen elämäntapa.
Liikunnasta vapautukset, tunneilla loukkaantumiset
Rehtori voi vapauttaa oppilaan kokonaan liikunnan opiskelusta sellaisen sairauden tai vamman vuoksi, joka aiheuttaa erittäin suuria esteitä osallistumiselle. Liikunnanopettaja voi vapauttaa liikuntaa osallistumisesta oppilaan huoltajan kirjallisen ilmoituksen tai lääkärintodistuksen nojalla. Tällöin oppilaan tulee olla kuitenkin liikuntatunneilla ja auttaa sairauden tai vamman mukaan tunnin kulkua tai opettaja voi antaa hänelle muita tehtäviä. Tunneilla loukkaantumisesta on ilmoitettava opettajalle välittömästi. Jos esim. nilkan nyrjähdys todetaan lääkärin hoitoa vaativaksi vasta illalla kotona, on lääkärillä käynnistä ilmoitettava opettajalle vakuutusten takia.
Kirkonkylän koulun yhteystiedot ja henkilökunta
Ruskon Kirkonkylän koulu
Talkootie 2
21290 RUSKO
044 4333650 rehtori Jyrki Anttila
044 4333699 vararehtori Mikko Rajamäki
4393655 opettajainhuone
0444 333566 talonm. Jan Achrén
0444 333635 ruokapalvelupäällikkö Tuuli Ullakonoja
050 5484992 terv.hoitaja Jenni Sandell (5.-6.lk)
jenni.sandell@varha.fi
040 3525954 terv.hoitaja Maria Sorje (4.lk)
maria.sorje@varha.fi
044 797 1601 terv.hoitaja Maria Ihatsu (3.lk)
maria.ihatsu@varha.fi
Hiidenvainion koulun yhteystiedot ja henkilökunta
Hiidenvainion koulu
Kuppikiventie 3
21290 RUSKO
044 4333650 rehtori Jyrki Anttila
044 4363583 vastuuopettaja Päivi Hurme-Kouki
044 4333693 opettajainhuone
04 44333692 Aamu-ja iltapäivätoim. koordinaattori /Taina Hartman
044 797 1601 terv.hoitaja Maria Ihatsu
maria.ihatsu@varha.fi
Huom! Hiidenvainion koulun opettajat ja iltapäiväkerhon väki haluavat muistuttaa huoltajia lasten vaatteiden nimikoimisesta. Monelta turhalta itkulta ja harmilta säilytään, kun vaatteet on selvästi merkitty.
Koulujen opettajat ja ohjaajat
Hiidenvainio
1A Päivi Hurme-Kouki
1B Niina Vuori
1-2C Julie Metsi
1D Mikael Meriluoto
2A Lotta Arponen
2B Anu Hartikainen
2D Jim Mirel
Koulunkäynninohjaajat/iltapäiväkerho-ohjaajat
Taina Hartman
Pauliina Anttila
Anastasia Lähdesmäki
Kirsi Virtanen (1-2C)
Johanna Satela (1-2C)
Koulukuraattori
Jonna Haapasaari (luokat 1-3) puh. 044 7742014
Koulupsykologi
Suvi Kaila puh. 040 1677828
Psykiatrinen sairaanhoitaja
Kira Huikari puh. 040 5695903
Kirkonkylä
3A Eeva Helenius
3B Antti Ikonen
3D Ilona Aalto
4A Sanna Kuusinen
4B Jenna Lehtonen / Bettiina Pikkarainen / Anni Reiman
4D Kaisa Pohjanliekki
5A Mikko Rajamäki
5B Pia Pöyri-Larsen
5D Tiia Kallio
6A Oskari Arell
6B Piia Hallanheimo
6D Sari Laakso
2-5E Laura Ostela
Koulunkäynninohjaajat
Sanna Satto
Sari Sundvall
Tiina Jaakkola
Kia Vapaavuori
Roosa Ruottu (2-5E)
Marjo Suonpää (2-5E)
Pia Metsämäki (2-5E)
Aineenopettajat
Heidi Lange englanti
Krista Kantola ruotsi
Hannele Varjoranta musiikki
Erno Mäkelä puukäsityö
Maija Kurru kotitalous
Laura Kokkonen-Uhinki Kirkonkylä
Anna Forsman Hiidenvainio
Koulupsykologi
Petra Alinen puh. 044 774 2010
Koulukuraattori
Terhi Mansikka-Lauas (luokat 4-6) 044 7742011
Psykiatrinen sairaanhoitaja
Kira Huikari puh. 040 5695903
Iltapäiväkerho
Taina Hartman 044 4333692 (vastaava ohjaaja)
Kielestä vapauttaminen
Oppilas voidaan vapauttaa kielen opiskelusta, mikäli hänellä ei psykologisten tutkimusten mukaan ole edellytyksiä asianomaisen kielen opiskeluun tai siihen on muu erityisen painava syy. Oppilaalle järjestetään vastaavasti muun aineen opetusta. Vapautusta harkittaessa asiasta tiedotetaan oppilaan huoltajalle.
ARVIOINTI
Lukuvuosiarviointi
Oppilas siirretään luokalta seuraavalle, jos hän on saanut kaikissa aineissa hyväksyttävän arvosanan. Oppilas jää luokalleen, jos hän saa lukuvuositodistukseen hylätyn arvosanan eikä ole erillisissä kuulusteluissa sitä suorittanut.
Lisäksi oppilas voidaan jättää luokalle, mikäli todetaan, että hän ei ole riittävän kypsä seuraavalle luokalle ja siitä on hänelle hyötyä. Huoltajalle on varattava mahdollisuus tulla kuulluksi.
Huoltaja voi anoa kirjallisesti luokalle jättämistä ennen lukuvuoden koulutyön päättymistä.
Päätöksen luokalta siirtämisestä tai luokalle jäämisestä tekevät oppilaan opettajat ja rehtori yhdessä.
Hylätyssä oppiaineessa on järjestettävä uusintakuulustelu kesäkuun loppuun mennessä. Tarkemmat päivät määritellään vuosittain
Sanallinen ja numeroarviointi
Vuosiluokilla 1-3 käytetään sanallista arviointia ja vuosiluokilla 4-6 numeroarviointia. Oppilaan suoritukset arvioidaan suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin. Sanallisella arvioinnilla ohjataan oppilaan työskentelytapoja ja annetaan lisäpalautetta, joka voi olla joko kirjallista tai suullista.
************Vanhempainyhdistys Silta ry tiedottaa****************
TAVOITE
Koti ja koulu kasvattavat koululaisia yhdessä. Siksi niiden tulee tukea ja ymmärtää toinen toistaan kaikissa lapsen ja nuoren kehitysvaiheissa. Tätä yhteistyötä kuvaa hyvin myös yhdistyksemme nimi SILTA, jota pyrimme rakentamaan kodin ja koulun välille. Mahdollisimman monen kodin osallistuminen toimintaan on tärkeää. Mitä useamman kodin vaikutus näkyy toiminnassa, sen vahvemmaksi rakentuu SILTA kodin ja koulun välille.
TOIMINTA
Osallistumalla Sillan toimintaan vaikutat lapsesi kouluympäristöön, saat uusia ystäviä ja koet yhdessä tekemisen iloa! Muista, että Sinun ei tarvitse olla mestarileipuri tai organisoija, jokainen voi tuoda yhdistykseen oman panoksensa haluamallaan tavalla. Jos et kuitenkaan ehdi aktiivisesti mukaan yhdistyksen toimintaan, voit tukea sitä osallistumalla tapahtumiin.
***************************
Koulun järjestyssäännöt
Järjestysääntöjen tarkoitus on parantaa kaikkien turvallisuutta, viihtyvyyttä ja työrauhaa.
Järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana ja koulun järjestämissä tapahtumissa (esim. teemapäivät, retket)
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
Kasvatuskeskustelu eli KAKE – Kirkonkylän ja Hiidenvainion koulujen toimintamalli, jos lapsenne ei noudata koulumme sääntöjä:
HUOM! Jälki-istunto voidaan edelleen määrätä oppilaalle esimerkiksi väkivaltatilanteissa.
HUOM!! Kasvatuskeskustelu-käytänteen tavoitteena on vähentää jälki-istuntojen määrää sekä saada lapsi aktiivisesti käsittelemään keskusteluun johtanutta tilannetta. Kasvatuskeskustelussa lapsi joutuu itse arvioimaan omaa toimintaansa ja käyttäytymistä. Tämä kehittää lapsen itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja ajattelun taitoja. Lapsen on ymmärrettävä, että vain hän itse voi vaikuttaa omaan toimintaansa. Kasvatuskeskustelu ei ole rangaistus vaan puuttumiskeino.