Ruskon Kirkonkylän ja Hiidenvainion koulujen lukuvuositiedote 2023-2024

Kirkonkylän ja Hiidenvainion koulujen infopaketti lukuvuodelle 2023-2024

Ruskon Kirkonkylän ja Hiidenvainion koulujen lukuvuositiedote 2023-2024

Syyslukukausi 2023:

Syyslukukausi        torstai 10.8. – perjantai 22.12.2023

Syysloma                maanantai 16.10. – sunnuntai 22.10.2023

Kevätlukukausi 2024:

Kevätlukukausi      maanantai 8.1. – lauantai 1.6.2024

Talviloma               maanantai 19.2. – sunnuntai 25.2.2024

Syyslukukausi 91 työpäivää
Kevätlukukausi 97 työpäivää

                                       

KOULUN TUNTIEN AIKATAULU

Kirkonkylän koulu                                                         Hiidenvainion koulu

  8.15-   9.00                       1. oppitunti                         8.15  -   9.00   

  9.00  -   9.45                     2. oppitunti                         9.00  -   9.45              

10.15  - 12.10                     3-4. oppitunti                      10.15  - 12.10                    

                                                                                      

10.35 - 12.00                      ruokasali auki                     10.35 - 11.20

 

12.30 - 13.15                      5. oppitunti                         12.30-13.15

13.30 - 14.15                      6. oppitunti                        

14.30 - 15.15                       7. oppitunti                        

 

 

YLEISESTI

Jokaisella on oikeus tuntea itsensä henkisesti ja fyysisesti turvatuksi. Koulussa ei sallita kiusaamista eikä henkistä tai fyysistä väkivaltaa (KiVa Koulu –ohjelma käytössä). Kiusaamisesta on heti ilmoitettava opettajalle tai koulun muulle henkilökunnalle. Käyttäydy kohteliaasti ja käytä asiallista kieltä. Hyviin käytöstapoihin kuuluvat tervehtiminen, toivotukset, kiitokset ja anteeksipyynnöt. Kohtele ja ohjaa kouluun tulevia vieraita ystävällisesti. Kannusta, auta ja kehu toisia ihmisiä. Jokainen edistää omalla toiminnallaan muiden turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Pukeudu asiallisesti sää huomioiden. Sisällä ei käytetä päähinettä. Jätä päällysvaatteet ja kengät siististi naulakkotiloihin oppituntien ajaksi. Noudata kaikessa koulun henkilökunnan antamia ohjeita. Polkupyörät, potkulaudat ja muut sähköllä toimivat kulkuvälineet säilytetään koulun alueella niille varatuilla paikoilla.

Saavu oppitunneille ajoissa kaikki opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät asianmukaisesti suoritettuina. Opiskele tunneilla aktiivisesti, äläkä häiritse oppitunnin työrauhaa turhalla puheella tai muulla toiminnalla. Jokaisella on oikeus häiriöttömään työskentelyyn: oppilailla oppimiseen, opettajalla opettamiseen ja muulla henkilöstöllä työnsä tekemiseen. Noudata opettajasi ohjeita ja pyri säilyttämään luokassa hyvä opiskeluilmapiiri.

Koulupäivän kaksi viimeistä tuntia voidaan pitää yhteen ilman välituntia välissä. Tästä pitää huoltajia tiedottaa Wilma-viestillä.

Kotitehtävien tekemisestä

Oppilas

Oppilaan velvollisuutena on suorittaa hänelle annetut tehtävät tunnollisesti ja huolellisesti. Hänen tulee suoriutua kotitehtävistään pääsääntöisesti itsenäisesti. Jos kotitehtävät ovat liian vaikeita eli oppilas ei osaa tehtäviä itse tai tehtävät on toistuvasti tehty virheellisesti, oppilaan tulee kertoa yhdessä huoltajan kanssa asiasta opettajalle ja pyytää tukea oppimiseen. Jos läksyt unohtuvat säännöllisesti, oppilaan tulee yhdessä huoltajan ja opettajan kanssa pohtia eri tapoja merkitä läksyt ja muistaa ne.

Huoltaja

Huoltajan kuuluu järjestää lapselle rauhallinen läksyjentekopaikka. Hänen tulee kannustaa läksyjen tekemiseen silloin kun oppilaan vireystila on hyvä. Huoltajan tulee varmistaa, että kotitehtävät on tehty. Huoltajan velvollisuus on ilmoittaa läksyt antaneelle opettajalle, mikäli kotitehtävien tekemisessä ilmenee vaikeuksia. Huoltaja voi silloin tällöin neuvoa oppilasta, mutta jatkuvasta neuvontatarpeesta tulee välittää tieto opettajalle.

Perusopetuslaki 36 §

”Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan tehtäviään”.

TEEN VÄLITUNNISTA MUKAVAN TAUON

Siirry reippaasti välitunnille sovittuja kulkureittejä pitkin. Muista säänmukainen pukeutuminen. Roskaaminen ja ympäristön tuhoaminen ei kuulu välituntien toimintaan. Välitunnin voi viettää sisällä vain opettajan luvalla. Pysy koulun välituntialueella ja käytä pihalaitteita asianmukaisesti. Kivien ja lumipallojen tms. heittely on kielletty. Koulun kiinteistön vahingoittaminen aiheuttaa korvausvelvollisuuden.

RUOKAILEN RAUHALLISESTI JA SIISTISTI

Käyttäydy ruokailussa asiallisesti. Noudata hyviä ja rauhallisia ruokailutapoja ruokaa arvostaen. Keskustele hillitysti ja vain omassa pöydässäsi ruokailevien kanssa äläkä jätä sotkua jälkeesi.

LÄKSYJEN LUKU JA NUKKUMAANMENO

Ensin työ ja sitten huvi. Paras hetki läksyjen lukuun on heti koulupäivän jälkeen. Säännöllinen unirytmi ja riittävä yöunen määrä takaavat oppilaalle hyvän vireystilan koulussa. Väsymyksen takia koululaisen oppimissuoritukset voivat heikentyä. Univelkaisen lapsen ja nuoren keskittymiskyky on usein tavallista huonompi ja hän voi olla ärtynyt ja kärsiä päänsärystä.

On tärkeää, että vanhemmat huolehtivat siitä, että koululainen menee ajoissa nukkumaan. Alaluokilla lapsen unentarve on keskimäärin 10 tuntia. Murrosikäinen tarvitsee unta 8-9 tuntia. Joskus unensaanti voi olla vaikeaa, mutta esim. liikunta alkuillasta ja ulkoilu voivat helpottaa nukahtamista.

Myöhäiseen nukkumaanmenoon voivat olla syynä monet koululaisen elämään liittyvät asiat: runsas läksyjen määrä, harrastusten paljous, TV:n ja videoiden katselu, tietokoneella pelaaminen ja muu vapaa-aika. Vanhempien tehtävänä on rytmittää lapsen aikataulua sopivaksi, jos uhkana on liian vähäinen nukkuminen. Jotkut toimintatavat voivat vaikeuttaa nukahtamista. Liian intensiiviset pelit ja elokuvat ennen nukkumaanmenoa voivat olla tällaisia. Muutenkin aikuisen on hyvä seurata, mitä lapsi katsoo televisiosta ja millaisia pelejä pelataan tietokoneella. Pienen lapsen voi välillä olla vaikeaa erottaa todellisuutta ja fantasiaa toisistaan. Liian rajut elämykset voivat aiheuttaa levottomuutta ja ahdistusta. Tarpeeksi pitkä ja levollinen yöuni antaa voimia oppimiseen koulussa.

OPPIKIRJAT JA KOULUTARVIKKEET

Oppikirjat ja koulutarvikkeet annetaan oppilaiden käyttöön mak­sutta. Menestyksellisen opiskelun kannalta on tärkeää, että op­pilas pitää oppikirjansa siisteinä ja totuttautuu kirjoitta­maan työkirjoihin ja vihkoihinsa selvästi luettavaa käsialaa. Oppi­laat käyttävät yleensä samaa oppikirjaa useina vuosina peräkkäin.

KUVATAIDE- JA KÄSITYÖTUNNIT

Kuvataide- ja käsityön tunneilla on toisinaan sottaavia välineitä tai materiaaleja, joten huonommat vaatteet ovat silloin paikallaan. Oppilas voi myös tuoda "sottupäivän" varalle pussissa huonot, vaikka jo vähän rikkinäiset ja kauhtuneet paidan ja housut.

Käsityötunneilla teknisen työn luokassa on takkeja, joita voi käyttää suojana projektiluontoisissa tilanteissa.

OPPILAAN YKSITYISOMAISUUDEN TURVA KOULUSSA

Koulu pyrkii kaikin käytettävissä olevin voimavaroin turvaamaan oppilaidensa koulunkäynnin edellyttämän yksityisomaisuuden.

Paloturvallisuus ym. määräykset kuitenkin edellyttävät esteetöntä poistumismahdollisuutta koulurakennuksesta. Näin myös koulun ulkopuolisilla henkilöillä on valvonnasta huolimatta mahdollisuus vierailla talossa epärehellisessäkin tarkoituksessa. Koulussa ei pystytä täysin sulkemaan pois varkauksien mahdollisuutta.

Koululla ei ole mahdollisuutta eikä velvollisuutta korvata oppi­lailta varastettua omaisuutta. Tämä koskee myös tuntityöskente­lyn ulkopuolella tapahtunutta omaisuuden särkymistä. Tällaiset vahingot oppilas on itse velvollinen korvaamaan.

Normaaleina koulupäivinä rahaa eikä muuta arvokasta pidä tuoda kouluun.

KÄNNYKÄN KÄYTTÖ KOULUSSA  

Oppilaat:

Opettajat:

VAKUUTUKSET

Koulu on vakuuttanut oppilaat tapaturman varalta koulu­aikana koulumatkat mukaan luettuna. Kou­lumat­ka tarkoittaa suorinta tietä koulusta kotiin (esim. kave­rin luona käynti katkaisee koulumatkan). Vakuutus koskee kaikkea kou­lun toi­mintaa: opintoretkiä, tutustumiskäyntejä yms.

 

Tapaturman sattuessa kerrotaan siitä välittömästi paikalla olevalle opettajalle. Sen lisäksi on tehtävä tapaturmailmoitus viipymättä.  Sen tekee opettaja Wilma-kaavakkeella.

Koulumatkojen turvallisuus

Koulumatkoilla ja kouluaikana tapahtuvilla retkillä käytämme kypärää.

Kypärää halvempaa henkivakuutusta on vaikea löytää! Koulupäivän jälkeen on viipymättä lähdettävä kotiin. Huoltajien vastuulla on, jos oppilas tulee turhan aikaisin aamulla koulun tontille tai jää sinne oppituntien jälkeen pelailemaan tai muuten oleilemaan.

POISSAOLOT

Poissaoloista on ilmoitettava mahdollisimman pian opettajille Wilman avulla, tekstiviestillä tai soittamalla. Etukäteen tiedossa olevaan poissaoloon tulee pyytää koulusta lupa.

Pääsään­töisesti toivotaan, että perheen yhteiset lomat pyrittäisiin sijoittamaan koulujen loma-aikoihin.  Huoltaja on vastuussa oppilaan opinnoista loman aikana. Jos oppilas sairauden tai loma

matkan vuoksi on pois koulusta, tulee hänen omatoimisesti ottaa selville läksyt ja tehtävät.

 

OPPILASHUOLTO

 

Oppimisen kolmiportainen tuki

Jokainen oppilas on oikeutettu riittävään tukeen oppimisen ja hyvinvoinnin turvaamiseksi, tuen tarve voi vaihdella tilapäisestä jatkuvaan, vähäisestä vahvempaan tai yhden tukimuodon tarpeesta useamman tukimuodon tarpeeseen.

Yleisen tuen muotona koulu käyttää erityisesti tukiopetusta, sen lisäksi voidaan käyttää myös oppimissuunnitelmaa, osa-aikaista erityisopetusta tai avustajan työpanosta keinoina vastata opetusryhmän tai yksittäisten oppilaiden tuen tarpeisiin. Mikäli ei yleinen tuki riitä, tehdään tuen tarpeen kartoittamiseksi pedagoginen arvio, jonka pohjalta moniammatillisessa pedagogisessa tiimissä päätetään, siirtyykö oppilas tehostetun tuen piiriin. Tällöin hänelle tulee laatia oppimissuunnitelma, johon tukitoimet on kirjattu.

Mikäli tehostetun tuen tukitoimet eivät ole riittävät, laaditaan pedagoginen selvitys tuen tarpeesta erityisopettajan toimesta. Selvityksen perusteella päätetään joko jatkaa tehostettua tukea tai siirtää oppilas erityisen tuen oppilaaksi. Tämä edellyttää hallinnollista päätöstä, joka on kuitenkin määräaikainen. Erityisen tuen oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).

Lisätietoja löydät kunnan opetussuunnitelmasta, jonka löydät kunnan nettisivuilta.

Kouluateria antaa energiaa opiskeluun

Kouluaterian tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kasvua ja terveyttä sekä auttaa jaksamaan koulupäivän aherruksessa.

Usein kouluruoka on kasvavan lapsen ja nuoren pääateria. Sen pitäisi kattaa noin kolmannes päivän energian ja ravinnon tarpeesta. Mikäli oppilas kokoaa ateriansa kovin niukasti/yksipuolisesti tai jättää aterian kokonaan syömättä, päivittäinen energiansaanti jää liian vähäiseksi. Kouluateria on tasapainoinen ja monipuolinen silloin, kun noudatetaan ns. lautasmallia, jolloin noin puolet annoksesta on salaattia ja kasviksia, neljäsosa annoksesta muodostuu peruna/makaroni/riisi-lisäkkeestä ja vajaa neljäsosa on lihaa/kalaa/kanaa. Lasillinen maitoa tai piimää sekä leipä levitteineen täydentää aterian.

Riittävä aamupala kotona sekä monipuolinen lounas koulussa antavat puhtia päivän toimintoihin.

 

Kouluruokailu ei ole pelkkää syömistä. Se tarjoaa rentouttavan hetken koulupäivän lomassa. Se on myös opetustilanne: opitaan toisten huomioon ottamista ja käytöstapoja sekä laajennetaan ruokailutottumuksia.

KOULULIIKUNTA

Tietoa koululiikunnasta

Koululiikunnan päämääränä on vaikuttaa myönteisesti oppilaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toimintakykyyn ja hyvinvointiin sekä ohjata oppilasta ymmärtämään liikunnan terveydellinen merkitys. Liikunnanopetus tarjoaa oppilaalle sellaisia taitoja, tietoja ja kokemuksia, joiden pohjalta on mahdollista omaksua liikunnallinen ja terveyttä edistävä aktiivinen elämäntapa.

Liikunnasta vapautukset, tunneilla loukkaantumiset

Rehtori voi vapauttaa oppilaan kokonaan liikunnan opiskelusta sellaisen sairauden tai vamman vuoksi, joka aiheuttaa erittäin suuria esteitä osallistumiselle.  Liikunnanopettaja voi vapauttaa liikuntaa osallistumisesta oppilaan huoltajan kirjallisen ilmoituksen tai lääkärintodistuksen nojalla.  Tällöin oppilaan tulee olla kuitenkin liikuntatunneilla ja auttaa sairauden tai vamman mukaan tunnin kulkua tai opettaja voi antaa hänelle muita tehtäviä. Tunneilla loukkaantumisesta on ilmoitettava opettajalle välittömästi.  Jos esim. nilkan nyrjähdys todetaan lääkärin hoitoa vaativaksi vasta illalla kotona, on lääkärillä käynnistä ilmoitettava opettajalle vakuutusten takia.

Kirkonkylän koulun yhteystiedot ja henkilökunta

Ruskon Kirkonkylän koulu

Talkootie 2

21290 RUSKO

044 4333650                                  rehtori Jyrki Anttila

044 4333699                                  vararehtori Mikko Rajamäki

4393655                                          opettajainhuone

0444 333566                                  talonm. Jan Achrén

0444 333635                                  ruokapalvelupäällikkö Tuuli Ullakonoja

050 5484992                                  terv.hoitaja Jenna Suomi

                             jenna.k.suomi@varha.fi                 

Hiidenvainion koulun yhteystiedot ja henkilökunta

Hiidenvainion koulu

Kuppikiventie 3

21290 RUSKO

044 4333650                                  rehtori Jyrki Anttila

044 4363583                                  vastuuopettaja Päivi Hurme-Kouki

044 4333693                                  opettajainhuone

044 4333692                                  Aamu-ja iltapäivätoim. koordinaattori /Taina Hartman

050 5484992                                  terv. hoitaja Jenna Suomi

                             jenna.k.suomi@varha.fi                 

Huom! Hiidenvainion koulun opettajat ja iltapäiväkerhon väki haluavat muistuttaa huoltajia lasten vaatteiden nimikoimisesta. Monelta turhalta itkulta ja harmilta säilytään, kun vaatteet on selvästi merkitty.

Koulujen opettajat ja ohjaajat

Hiidenvainio

1A                 Veera Lapila

1B                 Anu Hartikainen

1-2C              Janina Sademaa

1D                 Essi Kattainen

2A                 Päivi Hurme-Kouki

2B                 Niina Vuori

2D                 Mikael Meriluoto

koulunkäynninohjaajat/iltapäiväkerho-ohjaajat

Taina Hartman

Pauliina Anttila

Marjo Suonpää

Kirsi Virtanen (1-2C)

Johanna Satela (1-2C)

Mimmi Kaulo (1-2C)

koulukuraattori

Jonna Haapasaari (luokat 1-4) puh. 044 7742014

koulupsykologi

Laura Andersson puh. 044 733 4664.

 

Kirkonkylä

3A                 Jim Mirel

3B                 Piia Hallanheimo

3D                 Kaisa Pohjanliekki

4A                 Mikael Suominen

4B                 Antti Ikonen

4D                 Tiia Kallio

5A                 Oskari Arell 

5B                 Laura Kokkonen-Uhinki

5D                 Sari Laakso

6A                 Mikko Rajamäki

6B                 Pia Pöyri-Larsen

6D                 Eeva Helenius

1-4E              Julie Metsi

Koulunkäynninohjaajat

Sanna Satto

Sari Sundvall

Tiina Jaakkola

Kia Vapaavuori

Roosa Gratschew

Roosa Ruottu (1-4E)

Anastasia Lähdesmäki (1-4E)

Pia Metsämäki (1-4E)

AINEENOPETTAJAT

Heidi Lange                        englanti

Krista Kantola                    ruotsi

Hannele Varjoranta            musiikki

Erno Mäkelä                       puukäsityö

Maija Kurru                        kotitalous

Riina Veijalainen                kotitalous

KOULUPSYKOLOGI

Petra Alinen 044 7742010

KOULUKURAATTORI

Terhi Mansikka-Lauas (luokat 5-6) 044 7742011

Jonna Haapasaari (luokat 1-4) 044 7742014

 

ERITYISOPETTAJAT

Minna Lehmuskoski           (044 4333654, Kirkonkylä)

Anna Leppiniemi                                                                   

Anna Forsman                    (044 4333657, Hiidenvainio)

 

ILTAPÄIVÄKERHO

Taina Hartman 044 4333692 (vastaava ohjaaja)

 

Kielestä vapauttaminen

Oppilas voidaan vapauttaa kielen opiskelusta, mikäli hänellä ei psykologisten tutkimusten mukaan ole edellytyksiä asianomaisen kielen opiskeluun tai siihen on muu erityisen painava syy. Oppilaalle järjeste­tään vastaavasti muun aineen opetusta. Vapautusta harkittaessa asias­ta tiedotetaan oppilaan huoltajalle.

ARVIOINTI

Lukuvuosiarviointi

Oppilas siirretään luokalta seuraavalle, jos hän on saanut kaikissa aineissa hyväksyttävän arvosanan.  Oppilas jää luokalleen, jos hän saa lukuvuositodistukseen hylätyn arvosanan eikä ole erillisissä kuulusteluissa sitä suorittanut.

Lisäksi oppilas voidaan jättää luokalle, mikäli todetaan, että hän ei ole riittävän kypsä seuraavalle luokalle ja siitä on hänelle hyötyä. Huoltajalle on varattava mahdollisuus tulla kuulluksi.

Huoltaja voi anoa kirjallisesti luokalle jättämistä ennen lukuvuoden koulutyön päättymistä.

Päätöksen luokalta siirtämisestä tai luokalle jäämisestä tekevät oppilaan opettajat ja rehtori yhdessä.

Hylätyssä oppiaineessa on järjestettävä uusintakuulustelu kesäkuun loppuun mennessä. Tarkemmat päivät määritellään vuosittain

Sanallinen ja numeroarviointi

Vuosiluokilla 1-3 käytetään sanallista arviointia ja vuosiluokilla 4-6 numeroarviointia. Oppilaan suoritukset arvioidaan suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin. Sanallisella arvioinnilla ohjataan oppilaan työskentelytapoja ja annetaan lisäpalautetta, joka voi olla joko kirjallista tai suullista.

 

************Vanhempainyhdistys Silta ry tiedottaa****************

 ·         Ruskon Kirkonkylän ja Hiidenvainion koulujen yhteinen

vanhempainyhdistys

·         Perustettu v. 1994, rekisteröity v. 1995

·         Kuuluu Suomen vanhempainliittoon (vanhempainyhdistysten yhteistyöjärjestö)

 TAVOITE

Koti ja koulu kasvattavat koululaisia yhdessä. Siksi niiden tulee tukea ja ymmärtää toinen toistaan kaikissa lapsen ja nuoren kehitysvaiheissa. Tätä yhteistyötä kuvaa hyvin myös yhdistyksemme nimi SILTA, jota pyrimme rakentamaan kodin ja koulun välille. Mahdollisimman monen kodin osallistuminen toimintaan on tärkeää. Mitä useamman kodin vaikutus näkyy toiminnassa, sen vahvemmaksi rakentuu SILTA kodin ja koulun välille.

 TOIMINTA

·         Syksyisin koululaisten vanhemmista valitaan johtokunta, joka kokoontuu n. 2-4 kertaa lukuvuoden aikana.

·         Pidetään puffettia koulun järjestämissä tapahtumissa, kuten joulujuhlissa ym.

·         Yhdistyksen tapahtumista keräämillämme varoilla avustetaan koulua ja oppilaita hankinnoissa, joihin opetusvarat eivät riitä.

·         Järjestetään tempauksia, kuten luentoja jne.

Osallistumalla Sillan toimintaan vaikutat lapsesi kouluympäristöön, saat uusia ystäviä ja koet yhdessä tekemisen iloa! Muista, että Sinun ei tarvitse olla mestarileipuri tai organisoija, jokainen voi tuoda yhdistykseen oman panoksensa haluamallaan tavalla. Jos et kuitenkaan ehdi aktiivisesti mukaan yhdistyksen toimintaan, voit tukea sitä osallistumalla tapahtumiin.

Sillan ensimmäinen kokoontuminen pidetään 4.9. klo 18.00. Kirkonkylän koululla

********************************

Koulun järjestyssäännöt

Järjestysääntöjen tarkoitus on parantaa kaikkien turvallisuutta, viihtyvyyttä ja työrauhaa.

Järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana ja koulun järjestämissä tapahtumissa (esim. teemapäivät, retket) 

Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet

 

Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen

 

Kasvatuskeskustelu eli KAKE – Kirkonkylän ja Hiidenvainion koulujen toimintamalli, jos lapsenne ei noudata koulumme sääntöjä:

  1. Opettajan puhuttelu / keskustelu à Wilma-merkintä, läksyparkki, kasvatukselliset kotitehtävät yms. tukitoimet, max. 3 kertaa samasta syystä
  2. Kasvatuskeskustelu luokanopettajan kanssa
  1. Jos oppilas rikkoo koulumme sääntöjä uudelleen samasta syystä voi seurauksena olla jokin muu mahdollinen seuraamus ks. järjestyssäännöt.
  2. Toisessa kasvatuskeskustelussa on edellä mainittujen lisäksi paikalla oppilaan huoltaja (-t) ja mahdollisesti joku oppilashuoltoryhmän edustajista, kuten koulukuraattori tai koulupsykologi sekä mahdolliset oppilashuollolliset toimet.
  3. Rehtorin kirjallinen varoitus
  4. Lastensuojeluilmoitus
  5. Määräaikainen erottaminen koulusta

HUOM! Jälki-istunto voidaan edelleen määrätä oppilaalle esimerkiksi väkivaltatilanteissa.

HUOM!! KAKE-käytänteen tavoitteena on vähentää jälki-istuntojen määrää sekä saada lapsi aktiivisesti käsittelemään keskusteluun johtanutta tilannetta. Kasvatuskeskustelussa lapsi joutuu itse arvioimaan omaa toimintaansa ja käyttäytymistä. Tämä kehittää lapsen itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja ajattelun taitoja. Lapsen on ymmärrettävä, että vain hän itse voi vaikuttaa omaan toimintaansa. KAKE ei ole rangaistus vaan puuttumiskeino.